Späť

Jarná únava: prečo vzniká a ako proti nej bojovať?

Jarná únava: prečo vzniká a ako proti nej bojovať?

Príroda sa prebúdza, svieti slnko, všade kvitnú kvety a počasie nás priam láka na prechádzku. Vy ste však aj napriek krásnemu počasiu akosi bez energie – jarná únava sa už objavila v plnej paráde.

Všetko sa zdá príliš namáhavé a najradšej by ste celý deň iba presedeli na gauči. Ako by toho nebolo dosť, jarnej únave tento rok dokonale nahráva aj situácia s koronavírusom.


Ako vzniká jarná únava?

Zmena ročného obdobia dokáže rozhodiť nejeden cirkadiánny rytmus. Náchylnejší sú najmä citliví ľudia, ktorí horšie znášajú zmeny počasia aj v rámci jedného ročného obdobia. Dodnes vedci presne nevedia, ako jarná únava vzniká. Jednou z teórií je, že naše hormóny sa musia prispôsobiť postupnému predlžovaniu dní.

Zdá sa, že za to môžu melatonín a serotonín

Melatonín je známy ako hormón spánku. Pomáha nám zaspať a v noci si poriadne oddýchnuť, aby sme ráno boli plní síl. Jeho produkcia sa spúšťa po zotmení – takže v zime ho určite nemáme nedostatok.

Opačná situácia nastáva na jar, kedy je dlhšie svetlo a naše telo namiesto toho produkuje viac serotonínu. Ten nás nabáda k aktivite, no, paradoxne, menej kvalitný spánok môže vyústiť až do chronickej únavy.


Aké sú príznaky jarnej únavy?

     ● únava

     ● nervozita

     ● pocit nízkeho tlaku

     ● bolesti hlavy

     ● zvýšená citlivosť na zmeny počasia

     ● smútok

     ● máte pocit, že vás nič nezaujíma a nedokážete sa nadchnúť

 

Ak ste u seba spozorovali niektorý z príznakov, nehádžte flintu do žita: väčšinou sama odznie približne po 2 – 3 týždňoch, keď sa telo adaptuje na nové podmienky. Do karát nám nehrá ani nedávna zmena času, ktorá dni ešte výraznejšie predĺžila.


Ako bojovať proti jarnej únave?

Ak sa vám nechce iba vylihovať a čakať, kým toto mizerné obdobie prejde, môžete sa inšpirovať nasledujúcimi bodmi a vášmu telu s jarnou únavou trochu pomôcť. Ako na to?


Začnite deň ľadovou sprchou

Schlaďte sa! Vyskúšali ste niekedy ľadovú sprchu? Ak je pre vás predstava studenej sprchy chvíľu po prebudení ekvivalentom týrania, skúste sa prekonať a dajte otužovaniu šancu. Najhoršie sú prvé momenty a už po pol minúte sa vám pritekajúca voda nebude zdať vôbec studená.

Ľadová sprcha prekrví pokožku, pocvičí srdce a preberie vás lepšie, než tri ranné kávy.

 

Studená sprcha po ránu vás nielen preberie, ale zároveň nabudí aj vašu imunitu


Choďte von

Aktuálne opatrenia vlády nás nabádajú, aby sme čo najviac času trávili doma. To môže priebeh jarnej únavy ešte viac zhoršiť. Regionálny úrad verejného zdravotníctva nedávno vydal stanovisko, že pobyt na čerstvom vzduchu je pre náš imunitný systém aj psychiku prínosný a v súčasnosti pohyb osôb nie je obmedzený. Prednosť by sme mali dať prírode a miestam, kde sa nezdržuje veľa ľudí.

Po zime má veľa ľudí (niektoré čísla hovoria až o 60 %!) nedostatok vitamínu D. Krátka prechádzka po slniečku bez ochranného faktoru vás nabije nielen energiou, ale vytvorí podmienky aj pre tvorbu vitamínu D, ktorý je dôležitý pre správnu imunitu či zdravie kostí.

Viac o vitamíne D sme písali v tomto článku.


Zacvičte si

Cvičenie je prospešné nielen pre naše srdce, svaly či sexy postavu. Prirodzená únava z cvičenia pomáha večer lepšie zaspať a zlepšuje kvalitu spánku. Vybehnite do prírody alebo si zacvičte doma. Dnes existuje veľa tréningových videí na doma – a na odcvičenie nebudete potrebovať žiadne vybavenie. Ako činky poslúžia fľaše s vodou či konzervy.

Teraz sa už naozaj nie je na čo vyhovárať. Polhodina cvičenia denne vám navyše aj zlepší náladu, pretože po pohybovej aktivite začne náš mozog automaticky vylučovať endorfíny, ktoré sú spolu s oxytocínom známe ako „hormóny šťastia".

 

 Cvičenie vás ochráni pred jarnou únavou.


Jedzte zdravo

Cítiť sa unavene a na obed zjesť šesť knedlí so segedínom asi nebude to pravé orechové. Nezabúdajte, že vaše telo vynakladá energiu aj na trávenie jedla.

Niekedy sa hovorí aj „po dobrom obede ľahnúť, po zlom ani nevstať" .

Nepremárnite tú trochu zvyškovej energie na trávenie ťažkého obedu. Jedzte viac ovocia a zeleniny. Dajte prednosť vareniu a duseniu pred vyprážaním. Rezne či fašírky môžete upiecť aj v rúre a urobiť z nich zdravšiu variantu, ktorú na chuti spozorujete minimálne.

A pečenie v rúre namiesto vysmážania má ešte jednu veľkú výhodu: nemusíte stáť pri sporáku ☺


Pospite si

Že ste skúšali a nepomohlo? Ak ste celý deň unavený, naplánujte si poobede krátky „šlofík". Keď hovoríme krátky, myslíme tým približne 20 minút. Vedci hovoria, že takýto spánok cez deň ešte neohrozí kvalitu vášho nočného spánku, ktorý je predsa len dôležitejší.

Spánok si môžete naplánovať napríklad po obede, s postupujúcim časom (napríklad okolo štvrtej hodiny poobede) by ste ho už mali zvážiť.


A ako proti jarnej únave bojujete vy? Budeme radi, ak sa s nami podelíte v komentároch.

 

 

 

Ďalšie zaujímavé články, ktoré by vás tiež mohli zaujímať  Prejsť na články

 

Najčítanejšie články

5 tipov ako podporiť imunitu na prírodnej báze

TOP bylinkové čaje, ich zázračný účinok musíte vyskúšať

Prebiotiká a probiotiká – podporte imunitu prirodzene

Trápi vás jarná únava? Naštartujte svoj organizmus

O káve trochu inak: dá sa piť viac ekologicky?

 

Ak sa vám tento článok páči, zdieľajte ho prosím s ostatnými

Prihlásenie

Tieto internetové stránky používajú súbory cookies. Bližšie informácie o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete tu.

×