Späť

Prebiotiká a probiotiká – podporte imunitu prirodzene

Pridané: 13.10.2019 07:40:17

13 Október 2019

Prebiotiká a probiotiká – podporte imunitu prirodzene

Sychravé počasie so sebou prináša nadmernú záťaž pre náš imunitný systém. Skúšali ste už vitamíny od výmyslu sveta, no bez výraznejšieho efektu? Skúste ísť na to teraz inak a zamerajte sa na trávenie. Vedeli ste, že 70 – 80 % imunity sídli v našich črevách?


V článku sa dozviete:

   • ako nás črevo chráni pred ochoreniami,
   • aký je rozdiel medzi probiotikami a prebiotikami,
   • aké sú najlepšie potravinové zdroje probiotík a prebiotík.


Možno vám je povedomé pomenovanie „črevná mikroflóra" – v súčasnosti sa čoraz viac používa pojem mikrobióm, ktorý je chápaný ako súhrn všetkých živých organizmov, ktoré „obývajú" naše telo.

Ak by ste sa na naše črevo pozreli pod mikroskopom, asi by viac pripomínalo ZOO než orgán. Najmä v hrubom čreve je rušno – sídli tam totiž väčšina baktérií, ktoré sa nachádzajú v našom tráviacom trakte. Spolu s baktériami tam sú aj ďalšie mikroorganizmy (kvasinky, vírusy, roztoče...).

Baktérie v črevách riadia naše životy viac, než si myslíme

Dobré baktérie (vľavo) a zlé (vpravo) v ľudských črevách

 

Prečo potrebujeme mikroorganizmy v črevách?

   • fermentácia (kvasenie) nestrávených zvyškov potravy
   • tvorba vitamínu K, B1 a B2
   • tvorba mastných kyselín
   • zabránenie prieniku patogénnych organizmov do tela
   • udržiavanie imunologickej rovnováhy v tráviacom trakte

 

Čo sú to probiotiká?

Niektorí obvyatelia nášho čreva okrem vyššie spomenutého vedia priaznivo ovplyvniť aj naše celkové zdravie – voláme ich súhrnne probiotiká. Medzi najviac preskúmané patria Laktobacily a Bifidobaktérie, ktoré sú niekedy označované aj ako „baktérie mliečneho kvasenia".

 

Kedy pomôžu?

Liečba probiotikami sa využíva pri liečbe akútnej hnačky, ulceróznej kolitídy, syndróme dráždivého čreva či pri častých funkčných poruchách zažívania (ako napríklad zápcha alebo nafukovanie). Podávanie probiotík sa taktiež odporúča po liečbe antibiotikami, ktorá môže narušiť prirodzené zloženie črevného mikrobiómu.

Zložitosť spojenia črevného mikrobiómu a mozgu sa zdá byť oveľa rozsiahlejšia, než sa pôvodne predpokladalo. Nedávna štúdia z Taiwanu naznačuje priaznivý účinok probiotík na depresívne symptómy, nie je však zatiaľ úplne známe, ktoré kmene a v akej dávke je vhodné kombinovať .

Narozdiel od predchádzajúcich domnienok však súčasný výskum ukazuje, že probiotiká sú neúčinné pri liečbe Crohnovej choroby.


S čím pomôžu probiotiká?

   • zlepšenie funkcie čreva
   • antioxidačný účinok
   • zlepšenie imunity
   • znižujú cholesterol
   • obnovujú žalúdočnú mikroflóru po antibiotickej liečbe
   • prevencia voči niektorým druhom rakoviny

 

Tabletky alebo potravinové zdroje?

Nemusíte ihneď siahať po drahých preparátoch z lekárne - rovnako dobre môžu poslúžiť vhodne zvolené potraviny. Z najjednoduchšie dostupných potravinových zdrojov probiotík spomenieme napríklad jogurt, skyr, acidofilné mlieko, kefír či bryndzu. Tieto potraviny by sme mali zaradiť do nášho denného jedálnička, pretože stále platí, že najúčinnejším riešením mnohých zdravotných ťažkostí je prevencia.

 

Potraviny bohaté na probiotiká

 

Ako do toho zapadajú prebiotiká?

Ak použijeme prirovnanie z úvodu článku a predstavíme si črevo ako ZOO, môžeme probiotiká považovať za zvieratá a prebiotiká za ich potravu. Z chemického hľadiska ide o sacharidy, ktoré sú odolné voči tráviacicm enzýmom v našom tenkom čreve (napríklad inulín). Prechádzajú neporušené až do hrubého čreva, kde ich baktérie v procese kvasenia rozložia, pričom im poskytnú energiu na fungovanie a nám napríklad voľné mastné kyseliny alebo niektoré vitamíny. Alebo zjednodušene – kde ich naše črevné „zvieratká zjedia".

Pozor – za probiotiká však nemôžeme označiť akýkoľvek sacharid, ktorý rozložíme až v hrubom čreve. Dôležitou podmienkou je, že výsledkom jeho fermentácie v čreve sú špecifické zmeny v zložení a / alebo aktivite črevného mikrobiómu, ktoré majú pozitívny vplyv na zdravie.

 

Ktoré potraviny sú najbohatšie na prebiotiká?

V poslednej dobe zaznamenal obrovský boom čakankový sirup, ktorý je bohatým zdrojom inulínu, čo je asi najznámejšie prebiotikum. Nachádza sa takisto v zelenine, ako je napríklad pór, cibuľa, cesnak. Prebiotický efekt bol preukázaný aj u celozrnných obilnín, banáne alebo psylliu.

Prebiotiká

 

Probiotiká alebo prebiotiká?

Najlepšie oboje. Probiotiká aj prebiotiká sa vo svojej funkcii ideálne dopĺňajú, preto je namieste snažiť sa o ich dostatočný príjem potravou, prípadne zvážiť suplementáciu niektorým z  preparátov. Aj tu však dbajte v prvom rade na kvalitu, účinnosť a nebojte sa poradiť s lekárom či lekárnikom.

 

Referencie:

https://www.edukafarm.sk/data/soubory/casopisy/mediNEWS/02-2014/14.pdf

WILKINS, Thad; SEQUOIA, Jacqueline. Probiotics for gastrointestinal conditions: a summary of the evidence. American family physician, 2017, 96.3: 170-178.

RAKICKÁ, M., et al. Vplyv fermentácie baktériami mliečneho kysnutia na chemickú kompozíciu potravín. Chemické listy, 2015, 109.5: 371-376.

SCHULTZ, Michael; SARTOR, R. Balfour. Probiotics and inflammatory bowel diseases. The American journal of gastroenterology, 2000, 95.1: S19-S21.

GOH, Kah Kheng, et al. Effect of probiotics on depressive symptoms: A meta-analysis of human studies. Psychiatry Research, 2019, 112568.

Gibson GR, Scott KP, Rastall RA, Tuohy KM, Hotchkiss A, Dubert-Ferrandon A, Gareau M, Murphy EF, Saulnier D, Loh G. Dietary prebiotics: current status and new definition. Food Sci Technol Bull Funct Foods 2010; 7:1-19; http://dx.doi.org/10.1616/1476-2137.15880

SLAVIN, Joanne. Fiber and prebiotics: mechanisms and health benefits. Nutrients, 2013, 5.4: 1417-1435.

 

 

Ďalšie zaujímavé články, ktoré by vás tiež mohli zaujímať  Prejsť na články

 

Najčítanejšie články

Doprajte si kvalitný spánok – môžete žiť dlhšie

Imunitný systém je základ vášho zdravia

Začína sa jeseň, pozor na obdobie chrípky a viróz. VIEME, čo vás zaručene ochráni

Podľa čoho spoznáte vhodnú diétu?

ZERO WASTE: Ako sa naučiť žiť bez odpadu

 

Ak sa vám tento článok páči, zdieľajte ho prosím s ostatnými

Plaťte pohodlne a bezpečne

Vianočné darčeky pre krásu a zdravie

Novinky

 Akcie - Zľavy

Prihlásenie

Tieto internetové stránky používajú súbory cookies. Bližšie informácie o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete tu.

×