Späť

Podľa čoho spoznáte vhodnú diétu?

Pridané: 29.09.2019 06:21:03

29 September 2019

Podľa čoho spoznáte vhodnú diétu?

Ak skúšate jednu diétu za druhou a žiadna dlhodobo nefunguje, mali by ste zbystriť pozornosť. V nasledujúcom článku sa dozviete:

    • prečo všetky diéty spočiatku fungujú,
    • že stratená hmotnosť ≠ stratený tuk,
    • čo by malo byť cieľom diéty,
    • aké kritériá by mala spĺňať vhodná diéta,
    • a kedy je lepšie poradiť sa s odborníkom.

Pozn. V širšom chápaní môže byť „diétou" definovaný akýkoľvek štýl stravovania. Pre potreby nášho článku budeme pod „diétou" rozumieť ucelený koncepty stravovania, ktorý sľubuje stratu hmotnosti.


Ak je vaším cieľom nielen schudnúť, ale si aj novú hmotnosť udržať, nemôžete sa sústrediť na krátkodobé diéty. Často sľubujú zázraky, no od reality majú na míle ďaleko. Áno, na začiatku väčšinou všetky fungujú. Vyradíte určitú časť potravín alebo jete celkovo menej, prípadne konzumujete iba dva či tri druhy zeleniny. A kilá idú dole.

Ako je to možné? Zmenšený objem (a teda aj hmotnosť) obsahu čriev. Postupné vyčerpanie zásob glykogénu, ktorý vo svaloch viaže vodu. Väčšinou je s drastickými diétami spájaný aj nízky príjem soli, ktorý spôsobí ďalšie odvodnenie. Takto sa môžeme dostať aj na niekoľko kilogramov, pričom stratený tuk bude tvoriť iba minimálne percento stratenej hmotnosti. Ako dlho však dokážete fungovať v podobnom režime? Po niekoľkých dňoch príde neznesiteľný hlad. Večerný nálet na chladničku jelen otázkou času.

 

Nočná návšteva chladničky

Čo by malo byť výsledkom vhodnej diéty?

Stratené kilá by nemali byť jediným výsledkom diéty ani jediným kritériom, na základe ktorého budete posudzovať jej účinnosť. Ak z jedla (a pitia!) prijmete menej energie, než vydáte, schudnete. Ako však spoznať tú, ktorá vám dá do života viac, než len o číslo menšie nohavice?

V niektorých prípadoch môže platiť známe „aj cesta je cieľ". Po skončení vhodne zvolenej diéty by ste mali mať osvojené zásady zdravého stravovania. Aspoň 5 porcií ovocia a zeleniny denne, dostatok chudých bielkovín aj vlákniny. Mali by ste vedieť, že sa nepriberá z určitej skupiny potravín, ale z nadmerného kalorického príjmu.

Ďalším znakom, že vaša diéta bola (resp. je) vhodne zostavená a dlhodobo udržateľná, je vaša psychika. Cítite sa spokojná, nemyslíte stále na jedlo. Úroveň hladu máte pod kontrolou, nemáte z jedla strach a dokážete prestať jesť, keď ste sýta. Neznamená to, že občas na oslave nezjete nejaký ten krémeš navyše, no vždy sa vrátite na správnu cestu a „nezajedáte" neúspešné diéty.

Hneď po psychickej pohode prichádza na rad vzhľad. Nie, nemyslíme zhodené kilá. Treba si posvietiť najmä na to, čo na vás zostalo. V závislosti od toho, ako veľmi adekvátna bola vaša výživa predtým, môžete pozorovať zlepšenie kvality vlasov, pokožky či nechtov.


Ako vyzerá vhodne zostavená redukčná diéta?

Nasledujúce body obsahujú základné pravidlá, ktorými pri vašej snahe schudnúť nič nepokazíte, zabezpečíte si pravidelný príjem energie a osvojíte si zásady zdravého stravovania.

(Ak sa po prečítaní nasledovných bodov budete cítiť stratená, možno by stálo za to osloviť nutričného terapeuta, ktorý vám v rámci niekoľkých konzultácií problematiku rád ozrejmí.)

 

Môžete si gratulovať, ak pre vašu diétu platí:

1. Príjem energie je nastavený tak, aby ste sa nachádzali (na základe výpočtov alebo presnejších meraní) v primeranom kalorickom deficite – teda v stave, kedy stravou prijmete menej energie, než miniete na pohyb a všetky ostatné životné funkcie.

2. Energia je rovnomerne rozložená medzi všetky makroživiny (50 - 55 % sacharidov, 25 – 30 % tukov, aspoň 15 – 20 % bielkovín – viď nižšie).

3. Príjem bielkovín nesmie klesnúť pod 0,8 g / kg telesnej hmotnosti. Aktívnejší ľudia, tínedžeri aj starší ľudia by mali prijať bielkovín viac. Obavy z poškodenia obličiek sa u zdravých ľudí dodnes nepotvrdili. Naopak, benefitov z vyššieho množstva bielkovín (cca 1,2 g / kg telesnej hmotnosti) je preukázaných až až. Bielkoviny majú najvyšší sýtiaci efekt, telo pri ich trávení spáli najviac energie. Poskytujú stavebný materiál vo forme aminokyselín nielen pre svaly, ale aj pre chrupavky, kosti, nechty, vlasy a pokožku. Takisto sú nevyhnutné pre funkciu imunitného systému.

 

Potraviny bohaté na bielkoviny

 

4. Počas diéty je dôležité dodržiavať dostatočný pitný režim. Existuje viacero odporúčaní na množstvo tekutín, no v praxi je veľmi náročné sa ich dodržiavať. Neviete, koľko vody obsahovalo jablko ani krémová polievka, nejaká voda je aj v uvarených zemiakoch, vlastne takmer všade. Efektívnou metódou na kontrolu vašej hydratácie je preto farba vášho moču -  v ideálnom prípade je svetlo žltá.

5. Vyhýbate sa alkoholu. Vedeli ste, že gram alkoholu obsahuje až 7 kcal? To je viac, než gram sacharidov alebo bielkovín. Pohár vína každý večer alebo pravidelné drinky s kamarátkami môžu byť nenápadným zlodejom vašich ťažko ušetrených kalórií – aj keď si poviete, že jeden večer v týždni veľa vody nenamúti. Bohužiaľ, opak je pravdou.

6. Jedlo vám chutí, nie ste neustále hladná, vytvárate si nové návyky. Je potrebné rátať s tým, že hlad je prirodzená reakcia organizmu a skôr či neskôr sa dostaví. I napriek tomu by ste však mali byť schopná venovať vašu pozornosť aj inde.

7. Vaše jedlo by malo byť vaším liekom – resp. doplnkom stravy. V prípade vyváženej racionálnej stravy ( i keď v miernom kalorickom deficite) by ste mali byť schopná získať všetky minerály aj vitamíny priamo v ich prirodzenej forme, a teda z potravín. Do úvahy možno prichádza suplementácia vitamínom D v zimných mesiacoch, prípadne omega-3 mastné kyseliny, ak vo vašom jedálničku chýbajú tučné morské ryby.

 

 

Ďalšie zaujímavé články, ktoré by vás tiež mohli zaujímať  Prejsť na články

 

Najčítanejšie články

Imunitný systém je základ vášho zdravia

Doprajte si kvalitný spánok – môžete žiť dlhšie

Vysoký krvný tlak je tichý zabijak. Poznáme jednoduché riešenie, ako ho udržať pod kontrolou

ZERO WASTE: Ako sa naučiť žiť bez odpadu

PERUÁNSKE BYLINY – silný liek našich predkov. Aké je ich tisícročné tajomstvo?

 

Ak sa vám tento článok páči, zdieľajte ho prosím s ostatnými

Plaťte pohodlne a bezpečne

Novinky

 Akcie - Zľavy

Prihlásenie

Tieto internetové stránky používajú súbory cookies. Bližšie informácie o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete tu.

×