Späť

O káve trochu inak: dá sa piť viac ekologicky?

O káve trochu inak: dá sa piť viac ekologicky?

Ani vy si neviete predstaviť deň bez obľúbenej šálky kávy?

Konzumácia kávy je v spoločnosti rozšírená, no stále sa s ňou spája mnoho mýtov. Koľko šálok kávy je bezpečné vypiť? Je pitie kávy zlozvyk podobný pitiu alkoholu alebo má na naše zdravie pozitívne účinky? A zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako piť kávu ekologicky?


Koľko kávy pijeme?

Posledné dáta Štatistického úradu SR hovoria o spotrebe 3,6 kg kávy na obyvateľa v roku 2014. Možno si myslíte, že popularita kávy neustále rastie, no čísla tomu nezodpovedajú. V roku 2016 sme spotrebovali o trištvrte kila na osobu menej, než v roku 2014.

Ak sa pozrieme sa celkovú spotrebu, v roku 2015 to bolo 15 877 ton kávy – iba na našom malom Slovensku.


Aké sú pozitívne účinky kávy?

Káva zďaleka neobsahuje iba kofeín. Nachádzajú sa v nej tisícky látok rastlinného pôvodu, z ktorých až niekoľko stoviek je biologicky aktívnych.

Pravidelné pitie kávy je spájané s nižším rizikom náhlej srdcovej smrti a mnohých kardio-vaskulárnych ochorení. Sledovaný bol pozitívny účinok v prípade cukrovky II. typu, depresie aj obezity. Káva prospieva našim cievam, pľúcam, črevám, srdcu, mozgu aj mysli.


Koľko kofeínu obsahuje šálka kávy?

Obsah kofeínu závisí nielen od spôsobu prípravy kávy, ale najmä od jej druhu. Tmavé pražené zrná majú plnšiu chuť, no na kofeín sú o niečo chudobnejšie než ich nepražená alternatíva.

Jedna šálka espressa obsahuje približne 60 – 80 mg kofeínu. Filtrovaná káva má potenciál nakopnúť nás o niečo viac, keďže v jednej šálke nájdeme okolo 120 mg. Ak potrebujete extra dávku kofeínu, stavte na doppio, ktoré obsahuje dvojnásobok kofeínu espressa.

Ak nedáte dopustiť na svoju doma pripravenú „nesku", môžete byť úplne v kľude: obsah kofeínu v nej patrí medzi najnižšie spomedzi všetkých káv (resp. kávových nápojov): začína niekde okolo 30 mg a končí cca pri 50 mg na šálku.


Koľko kávy je tak akurát?

Väčšina ľudí začne stresovať už pri druhej či tretej šálke za deň. Ak sa aj vy presviedčate o tom, že musíte vašu konzumáciu kávy obmedziť, môžete pokojne spávať. Vedci potvrdzujú, že zdravotné benefity spojené s pitím kávy sa objavujú pri pravidelnej konzumácii troch až štyroch šálok espressa za deň – a v tomto rozmedzí sú najsilnejšie. Ba čo viac, uvedené množstvo je úplne bezpečné.

Európsky úrad pre bezpečnosť potravín vydal stanovisko, v ktorom je ako denná bezpečná dávka kofeínu uvedená hodnota 400 mg, jednorazová bezpečná dávka bola stanovená na 200 mg (približne 3 mg / kg telesnej hmotnosti).

 

Koľko kávy denne je OK a koľko už je moc?

 

Kedy s kávou opatrne?

Riziká pitia kávy súvisia najmä s obsahom kofeínu. Ten môže vo veľkých množstvách spôsobovať nepokoj, nespavosť, bolesti hlavy či búšenie srdca. Vyhnúť by sa káve mali aj tehotné ženy, pretože jej nadmerná konzumácia môže spôsobiť nízku pôrodnú hmotnosť bábätka či predčasný pôrod.

Poďme sa však teraz na kávu pozrieť z trochu iného uhla pohľadu. Premýšľali ste niekedy, koľko odpadu ročne v súvislosti s pitím kávy vyprodukujeme? Čo takto prispieť svojou troškou k udržateľnosti a prehodnotiť svoj doterajší prístup?


Ako piť kávu ekologicky?

Odhaduje sa, že na svete sa každý deň vyhodí viac ako dva a pol miliardy pohárov na kávu. Ak k tomu prirátame ďalší nezmyselný odpad vo forme jednorazových plastových obalov či slamiek, uvedomíme si, že tým dávame našej Zemi riadne zabrať.

Odkiaľ v boji proti odpadu začať, ak nie od seba? Každý z nás môže priložiť ruku k dielu. Ako na to?

 

Voľte pohárik priateľský k životnému prostrediu

Najlepšou alternatívou je mať svoj vlastný kelímok, ktorý budete nosiť so sebou. Vy ušetríte za jednorazové poháriky, kaviarne za odvoz odpadu. Na výber máte z rôznych variant – u nás preferujeme bambusové alebo tzv. rCupy, ktoré sú vyrobené z recyklovateľných jednorazových papierových pohárov.

 

Ekologické cestovné hrnčeky na kávu

 

Niektoré spoločnosti začali experimentovať aj s jedlými pohármi na kávu, na Slovensku si na nich môžete pochutnať v košickej kaviarni s prozaickým názvom „Dáme kávu".

Hľadanie ekologickejších variant jednorazových kelímkov na kávu je momentálne v kávovom priemysle jednou z hlavných otázok, ako bojovať proti zhoršujúcim sa klimatickým podmienkam. No povedzme si narovinu: naozaj sme takí zaneprázdnení, že si nenájdeme 5 minút a nemôžeme si kávu vypiť priamo v kaviarni?

 

Povedzte nie kávovým kapsulám

Túžba po šálke dobrej kávy nás často privedie do obchodu s kávovarmi. Najmä menej skúsení kávičkári siahajú automaticky po kávovaroch na kapsule. Ich obsluha je jednoduchá, sú takmer bezúdržbové a v porovnaní s ostatnými kávovarmi vyjdú oveľa lacnejšie. Alebo nie?

Nedajte sa oklamať: ak volíte kávovar na kapsule z dôvodu priaznivejšej ceny, mali by ste vedieť, že cenový rozdiel čoskoro preplatíte. Kapsule sú totiž v prepočte na jednu porciu drahšie viac ako šesťnásobne v porovnaní s kávou, ktorú si pripravíte z kvalitnejšieho kávovaru.

Navyše, kávové kapsule sa nedajú efektívne recyklovať. Svetlým momentom kávových kapsúl sú opätovne plniteľné kapsule, ich cena je však stále vysoká.


Pite fairtrade kávu

Bohužiaľ, ani dnes nie je pravidlom, že všetci sú za svoju prácu spravodlivo odmenení. Ak nadávate na svojho zamestnávateľa, vedzte, že ľudia pracujúci na kávových plantážach by si to s vami určite radi vymenili.

Snaha veľkovýrobcov znížiť náklady na minimum viedla k rozvoju detskej práce či doslova almužne, ktorú za svoje kvalitné produkty dostávajú miestni farmári. Ak pijete kávu s označením faritrade, máte istotu, že konečný produkt je výsledkom spravodlivého obchodu a vy (aj keď nepriamo) neprispievate k novodobému otroctvu.

A ako pijete svoju kávu vy?

 

Zdroje:

O'KEEFE, James H.; DINICOLANTONIO, James J.; LAVIE, Carl J. Coffee for cardioprotection and longevity. Progress in cardiovascular diseases, 2018, 61.1: 38-42. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0033062018300392?via=ihub

POOLE, Robin, et al. Coffee consumption and health: umbrella review of meta-analyses of multiple health outcomes. bmj, 2017, 359. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29167102

https://www.cupffee.me/

 


Ďalšie zaujímavé články, ktoré by vás tiež mohli zaujímať  Prejsť na články

 

Najčítanejšie články

Nedokážete odolať jedlu? Môže za to hyperpalatabilita!

Život po menopauze – na čo všetko vplývajú hormonálne zmeny? Budete prekvapení

Prebiotiká a probiotiká – podporte imunitu prirodzene

Zdraviu prospešné oleje

TOXÍNY. Poznáte ich nebezpečný vplyv na organizmus? Pomôžte organizmu bojovať proti nim

 

Ak sa vám tento článok páči, zdieľajte ho prosím s ostatnými

Plaťte pohodlne a bezpečne

Novinky

 Akcie - Zľavy

Prihlásenie

Tieto internetové stránky používajú súbory cookies. Bližšie informácie o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete tu.

×