×

Nepreháňajte to s pitím vody. „Akvaholizmus“ je nová a nebezpečná závislosť

Máte fľašu vody neustále po ruke a každú chvíľu ju dopĺňate?

Módny trend, ktorý vás núti piť litre vody denne. Ste si istý, že je to správne? Svetový odborníci sa zhodli, že tento extrém nadmerného pitia vážne škodí.

Poradíme vám, koľko vody je potrebné prijať a kde je prístupná hranica, ktorú by ste nemali prekračovať.

 

Média, internet, váš obľúbený časopis i odporúčania lekára vás vedú k presvedčeniu „čím viac vody, tým viac zdravia". Áno, voda je nevyhnutná pre váš organizmus, avšak v rozumnom množstve.

Svetové a európske výskumy potvrdzujú, že nadmerná konzumácia vody môže viesť k poškodeniu obličiek. Na tomto fakte sa zhodli aj naši špičkový odborníci.

 

                                                                             Nadmerné pitie vody

                                                                                   Foto: FreeImages.com/Zsuzsa N.K.

 

Akvaholik je človek, ktorý vypije denne viac než 5 litrov vody. Tento objem je ťažké ustrážiť, keďže neustále máte pri sebe fľašu vody. Časom si vytvoríte závislosť a je náročné odhadnúť, koľko toho v skutočnosti vypijete.

Nadmerné pitie spôsobuje, že tkanivá sú príliš nasýtené vodou. Telové tekutiny sa zriedia a funkcie bunky sú narušené. Znižuje sa schopnosť krvi absorbovať a prenášať kyslík.

Keď viac pijete, automaticky sa viac potíte, čo začne vyčerpávať organizmus. Najviac trpia obličky, vysoký príjem vody nedokážu spracovať a obsah sodíka v krvi sa zriedi.

 

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča príjem 1,4 až 4,5 litra vody za deň.

Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) odporúča 2 až 2,5 litra za deň.

Názory odborníkov sú stále rôznorodé. Je náročné stanoviť jednotnú dávku pre všetkých, pretože závisí od viacerých faktorov.

                             Aký je správny pitný režim?

 

100% indikátor pitného režimu je váš moč. Obličky pri nedostatku vody vyrábajú tmavý a hustý moč. Ak ste dehydrovaný, moč má zlatistú farbu v malom objeme. Môžete si byť istý, že vaše telo trpí nedostatkom vody. Ideálne je, keď je farba moču slabo nažltlá. Ak močíte často a farba je priezračná, obličky sa zbavujú nadbytku vody.

Je lepšie riadiť sa vlastným telom, ako odporúčaniami, ktoré sa neustále menia alebo trendmi, ktoré sľubujú krásu a zdravie.

V našom miernom klimatickom pásme, v ktorom žijeme, stratíme potením, dýchaním, močom a stolicou 1,5 až 2 litre vody denne. Toto je nevyhnutný objem vody, ktorý musíme prijať. Vyšší príjem je nutný pri športe, nadmernej aktivite či vysokých teplotách.

                                 Vyšší príjem vody pri vysokých teplotách

 

Neriaďte sa smädom, ten indukuje, že váš organizmus začína dehydratovať, potom pijete nárazovo a využitie vody nie je tak efektívne. Ideálne je piť v menších dávkach v priebehu dňa.

Voda je prameň života, ktorý je pre vás nevyhnutný. Trend, ktorý vás inšpiruje k tomu „čím viac, tým lepšie" je bohužiaľ klamlivý. Dajte si na túto skutočnosť pozor a riaďte sa signálmi svojho tela, to je váš jediný a zaručený poradca.

 

 

Ďalšie zaujímavé články, ktoré by vás tiež mohli zaujímať   Prejsť na články

 

Najčítanejšie články

„Nenáročný detox", doprajte si ho, jar je na to ideálna

Huby nesmrteľnosti, poznáte ich liečivé účinky?

Vysoký krvný tlak je tichý zabijak. Poznáme jednoduché riešenie, ako ho udržať pod kontrolou

Poznáte zloženie vašej kozmetiky? Na toto si dajte pozor!

„DEPRESIA" postupne ničí dušu a telo. Nedovoľte jej, aby riadila váš život

 

Páči sa vám tento článok a nechcete prísť o žiadny nový článok, ktorý vydáme? Môžete sa bezplatne prihlásiť na odoberanie našich článkov.

Odoberajte naše najnovšie články na email  

 

 

 

Ak sa vám tento článok páči, zdieľajte ho prosím s ostatnými.

Pri poskytovaní našich služieb nám pomáhajú súbory cookie. Využívaním tohto webu s ich používaním súhlasíte. Viac info

Prihlásenie