Späť

Jeseň v kuchyni – stavte na sezónne potraviny

Pridané: 27.10.2019 06:31:21

27 Október 2019

Jeseň v kuchyni – stavte na sezónne potraviny

V lete je akosi jednoduchšie stravovať sa zdravo. Množstvo čerstvého ovocia a zeleniny je ako stvorené na to, aby vás počas horúcich dní schladilo. Spolu s klesajúcou teplotou však neraz stúpa náš apetít – a niekedy ho nezastavia ani novoročné predsavzatia. Ak vás na jeseň trápi dilema čo si uvariť, vyskúšajte našich 9 tipov na zdravé sezónne potraviny. A ak vydržíte až do konca, nájdete tip na domáce pumpkin spice latté.

 

Tekvica

Tento oranžový zázrak je typicky jesenná záležitosť, ktorá má veľa podôb a ešte viac možností použitia. Tekvica na pečenie, maslová tekvica namiesto klasického zemiakového pyré alebo polievka z hokaido tekvice. Na 100 g tekvice pripadá niečo vyše 30 kcal – na tanier si teda môžete naložiť, koľko vám hrdlo ráči.

Vďaka sýtej oranžovej farbe nám dodá potrebnú dávku betakaroténu (provitamín vitamínu A), vitamínu C, draslíka, horčíka či zinku.

Tip: skúsili ste tekvicu nasladko? Vo forme pyré ju môžete pridať napríklad do raňajkovej kaše, do vášho obľúbeného cesta na bábovku alebo použiť pri príprave domáceho pumpkin spice latté (recept na konci článku).

 

Tekvicové semienka

K jeseni neodmysliteľne patrí lahodná a krémová hokaido polievka. Vyskúšajte ju nabudúce ochutiť hrsťou tekvicových semienok – za niečo vyše 150 kcal navyše vás zasýti oveľa dlhšiu dobu. Spolu s tekvicovými semienkami obohatíte polievku o bielkoviny a zdravé tuky. Podľa niektorých štúdií majú tekvicové semienka dokonca potenciál znížiť prudký nárast glykémie po jedle. Tieto hypotézy si však vyžadujú dlhodobý výskum.

 

 Tekvicová polievka pre chladné jesenné dni


Ružičkový kel

Zavrhovaný deťmi, milovaný mamami. A mamy predsa vedia.☺ Tieto zelené guličky sú nabité vitamínmi, minerálmi a ďalšími prospešnými látkami, ktoré oceníte najmä v období chrípok a prechladnutí. Keď sa k tomu pridá vláknina a nízka kalorická hodnota, máte skvelého pomocníka do diéty.

V duchu hesla „v jednoduchosti je krása" si ho skvele vychutnáte podusený na masle s čiernym korením a soľou. Hodí sa k zemiakom, batátom či tekvici a skvele doplní najmä pečené mäso.

Pozor! Ak užívate lieky proti zrážaniu krvi, poraďte sa pred konzumáciou väčšieho množstva ružičkového kelu s vaším lekárom. Necelá šálka ho totiž obsahuje viac, než je denná odporúčaná dávka vitamínu K, čo by mohlo viesť k neželanej interakcii s vašou liečbou.

 

Zemiaky

Zemiaková brigáda na dedine bola odjakživa znamením, že leto sa definitívne končí. Zemiaky patria k jedným z najpodceňovanejších potravín, no my sa vás pokúsime presvedčiť, že neprávom.

Je paradox, že v dnešnej dobe bezlepkových a bezlaktózových samo-naordinovaných diét ľudia siahajú po oveľa drahších alternatívach. Vo veľkom konzumujeme quinou či amarant – a pritom máme skvelý bezlepkový zdroj sacharidov priamo pod nosom.

Výhodne kombinujú vlastnosti zeleniny aj škrobových sacharidov. Za pomerne málo kalórií solídne zasýtia, navyše ich môžete využiť (podobne ako tekvicu) naozaj všestranne. Poslúžia ako samostatná príloha, zahustia polievku, urobíte z nich placky, pyré alebo si ich užijete nasladko napríklad vo forme šúľancov s makom.

Zemiaky obsahujú nerozpustnú vlákninu, ktorá prechádza nestrávená až do hrubého čreva, kde slúži ako potrava pre naše prospešné črevné baktérie.

 

Gaštany

Nejedlé gaštany poslúžia ako zábavka pre deti a vy môžete medzitým pripraviť jedlý variant. Varené alebo pečené, solené alebo nasladko – výber je na vás. My iba prezradíme, že gaštany sú skvelým zdrojom vitamínu C.

Obľubujú ich aj celiatici, keďže jedlé gaštany neobsahujú lepok. Používajú sa buď celé alebo vo forme gaštanovej múky, ktorá je obľúbená najmä v bezlepkových koláčoch.

Tip: odložte si gaštanové pyré do mrazničky napríklad vo forme zmrzlinových guliek. Do stredu môžete schovať lieskový orech a vrch poliať čokoládou. Keď dostanete chuť na sladké, jednoducho vyberiete z mrazničky guličku – a utekáte čo najďalej, aby ste ich nezjedli všetky naraz. ☺

 

Využite na jeseň jedlé gaštany pre svoje zdravie


Slivky

Štamprlík domácej slivovice vie vyliečiť nejeden zdravotný neduh. Ušetrite zopár kusov „pred trúbkami" a urobte si z nich napríklad domáci lekvár.

Povarte ich so škoricou, pridajte med a prelejte nimi váš obľúbený sladký recept – či už je to ovsená kaša, palacinky alebo parené buchty.

Tip: vyskúšajte kombináciu sliviek s makom – výborne chutia zemiakové šúľance s makom preliate slivkovým pyré.

 

Šípky

Šípkový čaj patrí k jesennej klasike – a zaslúžene. Šípky sú známe najmä vďaka vysokému obsahu vitamínu C – až 426 mg na 100 g. Ak chcete počas daždivých dní pomôcť svojej imunite, zohrejte sa šípkami.

Vitamín C takisto zlepšuje hojenie, podporuje tvorbu kolagénu či zabraňuje krvácaniu z ďasien.

 

Strukoviny

V časoch našich starých materí bola fazuľová polievka jedným z najvýživnejších jedál. Potom sa na chvíľu z našich jedálničkov vytratili, no s rastúcim trendom vegetariánstva si našli cestu späť do našej kuchyne.

Dnes sú už opäť stabilným zdrojom rastlinných bielkovín, ktoré v správnej kombinácii dokážu takmer vyrovnať mnohé kvalitatívne parametre tých živočíšnych. Okrem bielkovín obsahujú aj oligosacharidy či vlákninu, ktorá pomôže nielen s pocitom sýtosti, ale aj napríklad s cholesterolom.

Kombinácia bielkovín, ktoré majú spomedzi makroživín najvyšší sýtiaci efekt a oligosacharidov (napríklad inulín – druh rozpustnej vlákniny) robí zo strukovín ideálnu potravinu, ktorá zasýti.

 

V sychravej jeseni nie je nad horúcu fazuľovú polievku

 

Trápi vás nafukovanie zo strukovín?

Ak patríte k ľuďom, ktorým strukoviny nerobia dobre na trávenie, vyskúšajte ich na noc namočiť do vody, potom vodu zliať a variť v novej. Po uvarení viackrát prepláchnite.

Môžete si takisto odsledovať individuálnu znášanlivosť jednotlivých druhov strukovín. Vhodné je aj upraviť veľkosť porcie. Možno zistíte, že hrsť fazuľových strukov vám problém nerobí, no po dvoch sa objaví nafukovanie či kŕče.

 

Domáce pumpkin spice latté

A ako bonus na záver – chuť jesene si môžete vychutnať nielen čajom alebo polievkou. V poslednej dobe letí trend ochutených káv, napríklad tzv. pumpkin spice latté. Dajte si však pozor – podobné maškrty vás môžu vyjsť pekne draho – najmä, ak sa bavíme o kalóriách a chudnutí.

Bežná porcia tejto dobroty obsahuje od 300 – 400 kcal. Pre predstavu - vyrovná sa takmer dvom kaiserkám so šunkou. Pripravte si pumpkin spice latté podľa nášho receptu iba z piatich ingrediencií. Ušetríte nielen svoj rozpočet, ale aj kalórie.

 

Čo budete potrebovať?

   • šálku mlieka (polotučné, plnotučné či rastlinný nápoj – zvoľte podľa seba)

   • 1 PL tekvicového pyré

   • 5 kvapiek vanilkového extraktu

   • korenie podľa chuti (škorica, muškátový oriešok...)

   • espresso

   • voliteľné: cukor alebo iné sladidlo

 

Recept: Ako pripraviť tekvicové latte


Ako na to?

Zohrejte mlieko, tekvicové pyré, korenie a vanilkový extrakt tesne pod bod varu. Speňte mlieko (najlepšie to pôjde s plnotučným) a prelejte do pohára. Nechajte niekoľko sekúnd postáť a opatrne vlejte do stredu espresso. Môžete ozdobiť šľahačkou a posypať muškátovým orieškom.

(Zdroj receptu: https://diethood.com/pumpkin-spice-latte)

 

 

Ďalšie zaujímavé články, ktoré by vás tiež mohli zaujímať  Prejsť na články

 

 

Najčítanejšie články

Prebiotiká a probiotiká – podporte imunitu prirodzene

Začína sa jeseň, pozor na obdobie chrípky a viróz. VIEME, čo vás zaručene ochráni

DEPRESIA postupne ničí dušu a telo. Nedovoľte jej, aby riadila váš život

Nejesť neznamená nepribrať! Zbavte svoje tuky strachu a opustia vás samy

Doprajte si kvalitný spánok – môžete žiť dlhšie

 

Ak sa vám tento článok páči, zdieľajte ho prosím s ostatnými

Plaťte pohodlne a bezpečne

Vianočné darčeky pre krásu a zdravie

Novinky

 Akcie - Zľavy

Prihlásenie

Tieto internetové stránky používajú súbory cookies. Bližšie informácie o použitých súboroch cookies a ako je možné zabrániť ich používaniu nájdete tu.

×